Op de Camping, met de Camping - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Sander en Lisette - WaarBenJij.nu Op de Camping, met de Camping - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Sander en Lisette - WaarBenJij.nu

Op de Camping, met de Camping

Door: Sander & Lisette

Blijf op de hoogte en volg Sander en Lisette

23 Januari 2005 | Nieuw Zeeland, Auckland

Na een reis van 24 uur, maar door de datumgrens dus 2 dagen later, kwamen we 5 uur 's ochtends aan in Auckland, New Zealand. Lekker, nog de hele dag voor ons..! Keurig met een shuttlebusje voor de deur van ons hostel afgezet. Wel een verademing na 3 maanden dat we onze bagage gewoon aan de chauffeur kunnen geven en niet buiten hoeven te wachten tot het bagageluik dichtgaat. Gelijk maar even de stad in op zoek naar camping gear, NZ is natuurlijk het kampeerland bij uitstek en buiten dat gaan we een tijdje mat Taco&Alwine meereizen en om nou tijdens hun honeymoon bij hun in de camper te slapen... Dus een mooi tentje, 2 slaapzakjes en 2 matjes op de kop getikt.
Wel erg wennen hoor, na 3 maanden z-amerika hoeven we niet meer onze hand op de tas te houden, zie je weer mensen met een camera om hun nek lopen, is het geen "hola" meer, maar "hi there" en zijn de mensen niet meer zo mooi en temperamentvol, maar zijn het, met alle respect, boeren met veelal engelse afkomst, die overigens zeer gastvrij en vriendelijk zijn en altijd in voor een praatje! Vanwege de jetlag hielden we het met moeite tot 20 uur vol en zijn we lekker gaan slapen.
De dagen erna langzaam aan hersteld en o.a. en zeiltochtje gemaakt op een wedstrijdboot van de America's Cup, helaas wat weinig wind, maar wel mooi weer en dat was iets dat ze hier al lange tijd niet gezien hadden, de zomer van 2004/05 was tot onze komst nl. de slechtste sinds 1950! Na 3 dagen Auckland gevlogen naar Nelson, een plaatsje in het noorden van het Zuideiland, waar we hartelijk ontvangen werden door het stralende bruidspaar met hun huis op wielen. Echt heel speciaal om na zo'n tijd je vriendjes te ontmoeten en toch nog aan de andere kant van de wereld te zijn! Met z'n allen in de camper, gelijk op weg naar het Abel Tasman Park. Tentje opgezet (in 1 keer goed!) en zoals het hoort heerlijk gebarbecued, heel gezellig bijgekletst en alle lieve kadootjes uit NL in ontvangst genomen.
Volgende dag met kayaks de zee op en gevaren langs de mooiste strandjes die je je maar kunt voorstellen en 's avonds onze tentjes opgezet aan het allermooiste strandje. (het kostte de wereldreizigers overigens wel enige overredingskracht om mevrouw Arts te overtuigen dat dit toch echt de gaafste manier is...) Helemaal alleen op het verlaten strand een potje gekookt en het nacht zien worden, helemaal super! In slaap vallen met de kabbelende golven op de achtergrond en bovendien 's ochtends bij het ontbijt getrakteerd worden op een school voorbij zwemmende dolfijnen, wauw!
Onze tocht lopend voortgezet door het prachtige park en een watertaxi teruggepakt naar de camper, waar we 's avonds met de nodige coctails en wijn Alwine haar verjaardag hebben gevierd.

Next stop, Kaikoura, op walvissenjacht! 6 uur 's ochtends de boot op en met een rotgang richting de diepe zee (2.000 meter! diep). Af en toe even stoppen om de kapitein de mogelijkheid te geven te luisteren of er walvissen in de buurt waren. Een race van stoppen, staan, weer zitten en verder varen was begonnen en binnen niet al te lange tijd hadden we "beet". Aan het wateropppervlak was de enorme rug te zien van een "sperm whale" van zo'n 20 meter die nog een paar keer ademhaalde voordat ie loodrecht met z'n staart uit het water voor 45 minuten naar de zeebodem verdween. Wat waanzinnig om dit met eigen ogen te mogen zien!! Snel weer zitten en nu maar hopen dat we wederom de kans zouden krijgen deze "kick" opnieuw te beleven. En ja hoor, na een klein stukje varen lag er weer een sperm whale voor zo'n kleine 10 min. aan het wateroppervlak adem te halen om wederom als laatste met z'n staart naar ons te zwaaien, kippevel!! Na 4x dit fenomeen gezien te hebben voeren we voldaan terug richting de kust waar we onverwachts vergezeld werden door een school dolfijnen (+/- 500 stuks!). Ze speelden voor, onder en naast de boot. Nog nooit hadden we zo dichtbij zoveel dolfijnen gezien. Het was een heel bijzondere dag!
's Avonds met z'n vieren de bootovertocht gemaakt naar Wellington (het Noord Eiland) om de volgende dag te rijden naar NP Tongariro. Daar voor even afscheid genomen van Taco & Alwine, want zij gingen het park vanuit de lucht bekijken, terwijl wij het van dichtbij wilden bekijken door de Tongariro Crossing te trampen (wandelen op z'n nieuw zeelands). Een 6 a 7 uur duurende wandeling door een fantastisch vulkaanlandschap waarbij we langs, over en door kraters zijn gelopen. Waarbij je op de top uitzicht had op 4 hel blauwe vulkaanmeren. 'S middags doorgereden (met ondertussen ons eigen gehuurde auto) naar Lake Taupo, waar we prachtig uitzicht hadden op de vulkanen die we eerder die dag hadden beklommen. De volgende dag hebben we ons gestort op het bijzondere natuurverschijnsel dat de grond rond Rotorua rijk is 'the energetic thermal activity'. Geisers, modder pools, kraters en stoom dat uit alle gaten en kieren ontsnapt. Tevens wonen in deze regio relatief veel Maori mensen, de eerste bewoners van New Zealand.
Langzaam bereikten we de kust van het schiereiland Coromandel waar we prompt Taco & Alwine weer tegen het lijf liepen. Direct werden de eerder opgebouwde tradities zoals barbecuen en shitheaden weer opgepikt en hebben we hun laatste dagen in New Zealand samen doorgebracht aan heerlijke strandjes en baaitjes. Helaas weer afscheid genomen van onze vriendjes. Zij naar het koude Holland en wij naar het tropische Fiji ;-)

• 23 Januari 2005 - 07:10

Michiel Cornelissen:

Wouw, dat leest snel weg. Klinkt als een land dat we beslist ook eens moeten bezoeken. Blijf schrijven, dan hebben wij ook een beetje vakantie...

• 23 Januari 2005 - 12:01

Marianne:

wow kanjers, wat klinkt dat heerlijk! ben jaloers op jullie walvissen en dolfijnen ervaring, maar ga morgen zelf naar 3 kraters kijken op oost java. Geniet van fiji!!! liefs marianne

• 23 Januari 2005 - 19:58

Rob:

Lekker hoor. Veel plezier!

• 23 Januari 2005 - 23:11

Taco En Alwine:

Mooi verhaal, klopt met het onze! Geniet van Fiji en vergeet bij aankomst in Auckland niet het rugzakje op te halen bij de politie... Kussen uit Auckland, Taco en Alwine

• 24 Januari 2005 - 07:56

DE DROMERS:

Dolfijnen, walvissen, gelukkig houdt het niet op met mooie verhalen! Dus wederom stinkend jaloerse groeten vanuit NL!

• 24 Januari 2005 - 08:42

Mil:

Yihaaaaa. Wat mooi allemaal. Jaloers wordt ik ervan.

Geniet en veel plezier.

Mil

• 25 Januari 2005 - 18:06

Kees En Hannie:

fantastisch wat jullie allemaal meemaken,hopenlijk komen wij met je ouders ook nog eens een keer in nieuw zeeland.en wat een fantastisch iets om walvissen te zien.wij gaan morgen weer voor twee maanden naar dubai.jullie veel plezier op je verdere reis H.G.uit ketelhaven.

• 29 Januari 2005 - 19:16

Ted En Anous:

Hoi liefjes, we hadden nog heel wat in te halen op jullie site, maar wat een prachtige verhalen en jullie hebben nog zo veel voor de boeg! Blijf genieten! Veel liefs xxxxx

• 30 Januari 2005 - 12:10

Ina:

Wow, in gedachten voltrekt zich een natuurfilm. Wat fantastisch allemaal dat jullie dat allemaal van dichtbij kunnen meemaken en dat wij thuisblijvers daar een beetje van kunnen meegenieten.
    Groetejs en veel liefs uit Hoorn

• 30 Januari 2005 - 17:48

Aad & Florie:

Tjonge, jonge wat een avonturen en fantastisch met die walvissen en dolfijnen. Afgelopen vrijdag je ouders nog bij ons op bezoek gehad en wij hebben natuurlijk over jullie belevenissen gesproken.

• 01 Februari 2005 - 15:18

Norah:

Heerlijk hoor! Ben nu ff in t koele Nederland, maar ga jullie snel vergezellen in warmere oorden. (St.Maarten), maar Fiji..kan niet wachten tot die foto's komen!!!