Down Under - Reisverslag uit Perth, Australië van Sander en Lisette - WaarBenJij.nu Down Under - Reisverslag uit Perth, Australië van Sander en Lisette - WaarBenJij.nu

Down Under

Door: Sander & Lisette

Blijf op de hoogte en volg Sander en Lisette

21 Maart 2005 | Australië, Perth

En daar zaten we dan weer; midden in Sydney in de courtyard van Original Backpackers. Daar waar we 4 jaar geleden tegen elkaar zeiden, eens gaan wij ook samen zo'n lange reis maken! Nu alweer 5 maanden onderweg is Sydney de eerste bekende bestemming en voelt 't met het geweldige operahhouse en harbourbridge als een beetje 'thuiskomen'. Veel is herkenbaar en onveranderd, oke er zijn nieuwe restaurantjes en shops geboren, maar Sydney blijft een erg fijne stad. Heerlijk om in een stad te zijn waar we de touristische atracties kunnen overslaan en lekker een weekje kunnen 'relaxen'. In Sydney betekent dat hangen in de Botanic Gardens, dagje hiken en kamperen in de Blue Mountains, strand/surfen op Bondi en Manly, shoppen in Oxfordstreet, lekker eten en drinken in de vele hippe tentjes etc etc. Eerste helft van de week in het oude vertrouwde levendige Kings Cross, 2e helft in het wat rustigere, alternatieve Glebe. Acht dagen vlogen voorbij (net als de afgelopen 6 maanden overigens), maar we gaan weer door, want er is nog veel meer te zien en Sydney gaan we vast en zeker nog wel eens een keertje zien.
Op naar het noorden des lands, op 'slechts' vier en een half uur vliegen ligt Darwin, de uitvalbasis voor een bezoek aan Kakadu en Litchfield NP. Een 3 daagse adventure geboekt, met een mannetje of 10 in de 4WD en rijden maar.
Eerste stop de jumping crocs. Met een boot de rivier op en als een echte Crocodile Dundee p[ zoek naar Saltwater Krokedillen., lang hoef je niet te zoeken... Binnen de kortste keren komt er een nieuwsgierige croc aanzwemmen en dan hebben we het over jongens van zo'n 5 a 6 meter lang, wat een beesten!! Nou wilde het toeval dat onze gids een soort van hengel en wat vlees bij zich had die zij boven de neus van de croc hield die bijna met z'n hele lichaam uit het water springt om het vlees te pakken te krijgen, om bang van te worden!
Aangezien het regenseizoen bijna afloopt waren veel wegen onder water gelopen en zelfs met de 4WD onbegaanbaar. Voordeel was wel dat hierdoor honderden watervallen/poeltjes ontstaan waarin we ondanks "krokodillengevaar" regelmatig de broodnodige verkoeling zochten. (boven de 30C en rond 90% luchtvochtigheid) Dit zijn ook ideale omstandigheden voor muggen, dus in de hitte s'nachts gewoon lekker de slaapzak dicht. De tientallen wallabees (kleine kangaroos) die in het wild om onze campsite heen liepen maakten een hoop goed.
Naast de prachtige flora & fauna zat er ook een cultureel aspect aan deze tour, nl. de aboriginals. Zij zijn al ruim 30,000 jaar de oorspronkelijke bewoners en dus eigenaars van dit NP en dat is nog te zien aan oa. schilderingen in de grotten die ze bewoonden. Onze gids wist ons veel te vertellen over de historie van de Aboriginals en s'avonds kregen we een gaaf traditioneel muziek/dans optreden voorgeschoteld van 3 aboriginal mannen waaraan we zelf ook deelnamen (incl. make up!). Achteraf een paar biertjes met ze gedronken, wat zij weer zo waardeerden dat ze ons wat presentjes meegaven. (en jaha, Sander lijkt op de zanger van Midnight Oil!)

Na oost en noord komt west, zuid-west wel te verstaan. De westkust van Australie wordt door veel toeristen (ten onrechte)overgeslagen, waardoor je tussen de relaxte locals en vakantievierende Aussie's zit. Allereerst Perth, een midelgrote stad met heel veel groen, oa Kingspark (wat wij in Ned een bos zouden noemen). Lekker gewinkeld en veel aziatisch gegeten in de BYO (bring your own) restaurantjes. Vanuit Perth trips gemaakt naar de Pinnacles (duizenden rechtopstaande rotsen) en 2 daagjes gekampeerd op Rottnest Island (van het Nederlandse woord 'rattenest' zo genoemd door de Nederlandse ontdekkingsreiziger De Vlaming, die 1696 de vele kleine buideldiertjes aanzag voor ratten). Een duineiland zonder auto's, dus vertrouwd lekker alles op het fietsje met tientallen baaitjes waar je lekker kunt relaxen, snorkelen en zwemmen.
Verder afgezakt met ons tentje en de Corolla naar onze zuidelijkste bestemming: Danmark (wat niets met Denemarken te maken heeft). Een klein dorpje met wederom prachtige stranden en natuurlijke pools. Het water is hier bijna onzichtbaar zo helder, echt fantastisch! Ook heb je hier bossen/regenwouden met 1 van de langste bomen ter wereld, de karri tree die wel 75 meter hoog kan worden en die we (gedeeltelijk) beklommen hebben. Verder richting Margaret River regio. Deze staat bekend om de prachtige stranden, hoge golven om te surfen en de vele wijnhuizen. Prima ingredienten voor onze laatste dagen van onze reis in Australie. 's ochtends even een paar golfjes pakken, dan een lekker wijntje uitzoeken om 's avonds bij de BBQ ons steeds weer te verbazen dat we echt volgende week alweer naar huis gaan. Gelukkig is het nu nog niet zover en hebben we nog een paar dagen Thailand samen met Marianne voor de boeg. We komen eraan!

• 21 Maart 2005 - 15:53

Norah & Hans:

Het klinkt dat je over vier jaar weer een tripje moet plannen?! En dan doen Hans en ik ook mee aan het 'ontmoet Sander en Lisette ergens op deze planeet...'ok?!

Heerlijke verhalen, gave avonturen en geniet van Marianne's gezelschap & Thailand...

• 21 Maart 2005 - 16:06

Rob:

Lekker hoor. Hoop dat de 4WD wel een HUMMER was....

• 22 Maart 2005 - 19:13

Kian:

Helaas, 't zit er bijna op voor jullie. Wat een avontuur, wat gaaf! Sander, gelukkig hebben we in Nederland ook een kustlijn met als het meezit minimaal twee keer per jaar mooie golven, mooi helder en lekker warm water! Gelet op je actiefoto's zal je de Scheveningse posers versteld doen staan van je rides (en spectaculaire wipe outs)!! Geniet van jullie laatste week in Land van de Glimlach!

• 23 Maart 2005 - 14:00

Eric:

zo en kom nu maar naar huis! Het is mooi geweest...

kus
    Eric

• 28 Maart 2005 - 04:48

Marianne:

lieve spruijt, raar idee dat jullie nu onderweg zijn naar NL. vond het een superweek!!! ga jullie missen, maar tot snel (nog even meer je best doen met overtuigen lisette, wie weet lukt koninginnedag dan wel ;-) )
    xxxxxxx marianne

• 28 Maart 2005 - 16:24

Daan En Kai:

he lieve schatten, kai en ik keken naar de foto's, hij was bijna jullie namen vergeten;-) wat een prachtige plaatjes en verhalen. toch ook fijn dat jullie naar huis komen. wil jullie zien!
    liefs en ook een kus van kai.
    (jaja kim en ik hebben weer verkering!!)

• 29 Maart 2005 - 15:12

Ard:

Geniet er nog maar even van!