Nos gusta Bolivia! - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Sander en Lisette - WaarBenJij.nu Nos gusta Bolivia! - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Sander en Lisette - WaarBenJij.nu

Nos gusta Bolivia!

Door: Sander & Lisette

Blijf op de hoogte en volg Sander en Lisette

08 November 2004 | Bolivia, La Paz

Hola Hollanda,
Weer een berichtje van Spruijt, ditmaal vanuit La Paz, Bolivia.
Bolivia is echt super,zijn net terug van een weekje jungle/pampas en vertrekken morgen weer richting Uyuni, naar de zoutvlaktes, gekleurde meren, geisers etc.
We hebben inmiddels wat meer foto ruimte op de site, dus we zullen er op herhaaldelijk verzoek nog een aantal toevoegen, ook aan de oude berichten!
Nou, hier gaat ie dan.... onze eerste indrukken van Bolivia!!

10 min. voor de grens Peru - Bolivia werden wij en een Braziliaan in the middle of nowhere de bus uitgezet die doorreed naar La Paz. Wij drieen, die naar Copacabana gingen kregen nog wat kleingeld in ons handen gedrukt van de buschauffeur die ons zei dat we maar een collectivo(minibusje voor officieel 10 pers., on'officieel 21 pers) moesten nemen naar de grens. Bij de grens eruit(precies op tijd, de grens ging net open, 8 uur s´ochtends), stempeltjes Peru gehaald, 10 min lopen op niemandsland, stempeltje Bolivia, niets! betaald (ondanks die ¨nieuwe¨ regel dat je voor een visum moet betalen...?),dollars gewisseld in boliviano´s en weer in een nieuwe collectivo richting Copacobana!
Inieminie stadje met een prachtige kathedraal (waar je iedere dag je auto kunt laten zegenen, stuk goedkoper dan verzekeren!), schitterend gelegen aan Lake Titicaca, een gigantisch meer op 3900m hoogte. Gelijk al een behoorlijk verschil met Peru. Mensen zijn hier veel relaxter, komen niet gelijk op je af om iets te verkopen, laten je gewoon even rustig kijken in een winkel,en nog een aardige bijkomstigheid, Bolivia is zeker twee keer goedkoper dan Peru!!
Met de boot in Copacobana naar het noorden van Isla del Sol gevaren, alleen die boottocht van 2 uur was al prachtig,varend op een meer op 3900m dat ook nog eens omgeven is door enorme besneeuwde bergtoppen van 6000m en hoger! Heel speciaal dat je al zo hoog zit en alleen nog maar de toppen van die hoge jongens erboven uit ziet komen.
Op Isla del Sol leek het wel Griekenland, witte stranden, blauw water, witte huisjes,blauwe lucht, lekker zonnetje, maar helaas geen bikini! Door de hoogte en de wind op het water was het ijskoud s´morgens vroeg en hielden we de jas en handschoenen gewoon aan. Vanaf het noorden naar het zuiden van het eiland gelopen, best pittig, want op 4000m voel je elke stap die je zet. Ons hostal op het zuidelijke gedeelte was echt magnifiek, s´middags/avonds zaten we op het terras met een cerveza om de zonsondergang te aanschouwen, tijdens het gezamelijke diner (jawel Trucha,forel uit het meer) zagen we aan de andere kant vanachter Isla de la Luna de maan opkomen, waar we de volgende ochtend vroeg ook de zon hebben zien opkomen, super! Ook hier geldt, de foto´s zijn goed, maar in het echt is het toch veel beter!
Terug in Copacabana met de bus naar La Paz (geen bijzonderheden dit keer, of het moet zijn dat we halverwege de bus uit moesten, wij in een gammel bootje de rivier over moesten en de bus op een houten vlot..).

La Paz is een echte grote z-amerikaanse stad maar net weer een beetje anders door de hoogte, 4000m, en de fantastische ligging in een dal met op de achtergrond een enorme witte top. Uiteindelijk maar 1 dag gebleven (we komen hier later nog terug) want de jungle wacht op ons!
Met een 12 pers. vliegtuigje zetten we koers richting Rurrenebaque, slechts 300km van La Paz, maar wel 20 uur met de bus, of 1 uur vliegen). Dit was echt de mooiste vlucht die we ooit gemaakt hebben, eerst vlieg je langs La Paz, door de wolken heen en dan zie je die 6000m hoge toppen daar nog bovenuit steken en je kunt ze bijna aanraken! Langzaam verandert het landschap in enorme uitgestrekte groene heuvels met jungle die steeds lager worden en waar de zijtakken van de Amazone doorheenstromen, om vervolgens te landen op een wat langgerekt voetbalveld, gelegen op 100m hoogte en binnen het uur staan we in een sub tropisch klimaat,te puffen en te zweten.
Das wel weer effe wennen, 35 graden overdag, 30 graden s´nachts en muggen,veel muggen!

Rurrenabaque is een super relaxed plaatsje, s´avonds lekker aan de cocktails gezeten met de gringo´s in de Mosquito Bar.
Volgende ochtend half 9 melden, want we gaan de jungle in!(of zoals ze dat hier noemen de Pampa´s, waar de meeste dieren te zien zijn..) In de Jeep, samen met Team Germany (Christiaan & Constance) en team Schweiz (Urs & Tamara) met wie we eigenlijk al een tijdje regelmatig optrekken,en nog een onbekend tjechisch stel. Ruim 2 uur hobbelen naar een van de vele vertakkingen van de Amazone. Daar zijn we, samen met onze gids Luis (z-amerikaanse versie van Rambo) in een ¨uitgeholde boomstam¨ met buitenboord motor gestapt om een paar uur langs de rivier af te zakken op zoek naar wildlife. Nou, dat duurde maar een paar minuten voordat we de eerste turtles,krokodillen, monkeys, paradijsvogels, eagles, slangen, zelfs roze dolfijnen, capyboras en nog veel meer voorbij zagen komen, echt waanzinnig mooi, zeker als je weet dat dit gewoon de echte ongerepte natuur is, waar helemaal niets word gedaan om de dieren te houden of te lokken! Na een uurtje of vier aangekomen bij het kamp, een barak van bouwplastic met wat muggengaas en wat hangmatten in the middle of nowhere, dat ¨bewaakt¨ werd door een enorme kaaiman die altijd op de loer lag, wel met een heerlijke koude douche midden in het bos, erg lekker voor de verlichting van de honderden muggebulten (inmiddels alweer verdwenen)! Toen het echt donker werd, zijn we met onze zaklampen (jawel collega´s, de padvinderslamp is erg handig hier) naar een klein meertje gelopen dat helemaalvol zat met zo´n 100 krokodillen, wat heelgoed te zien was als je je lamp erop schijnt en je de oogjes rood ziet opgloeien.
Dag 2 op anaconda jacht! Dichte schoenen aan, uurtje lopen naar het moeras om daar op zoek te gaan naar De slang, de anaconda. Opzich al spannend om te lopen, want ze kunnen overal bij water zitten, maar toen we na een half uurtje er nog geen een hadden gevonden, begin je toch wat relaxter te lopen, zeker met 2 gidsen in de buurt. Bijna gingen we eraan twijfelen of ze er echt wel zaten, toen een van de gidsen kwam aanlopen met een anaconda van ruim 2 1/2 meter! Echt een prachtig beest, helaas (voor Lisette) mochten wij hem niet aanraken omdat we allemaal onder het, broodnodige, muggespul zaten, die kleine krengen beten gewoon door je t shirt heen!!
S´middags hebben we lekker gebadderd in de rivier tussen de roze dolfijnen, die er overigens op dat moment niet zo heelerg veel zin in hadden, maar ¨in theorie¨ is het zo dat waar dolfijnen zijn, geen krokodillen of piranha´s zijn, maar garanties worden hier niet gegeven.
Dag 3 vijf uur in de boot, zonder motor de rivier op om te luisteren naar de krijsende, schreeuwende, gillende apen, en vanuit de pampa de opkomende zon te bewonderen, wat een herrie op de vroege morgen, maar wel heel bijzonder! Onbijtje, en piranha vissen, draadje, haakje met wat vlees en hopen dat je op het juiste moment trekt zonder dat het vlees van je haak is gegeten! Je kon voelen en zien dat het wemelde van de piranha´s, maar om ze aan de haak te slaan viel niet mee, zeker omdat ze eigenlijk maar heel klein zijn. Resultaat: Sander 0, Lisette 1!!.
Hoogste tijd om weer terug naar de ¨bewoonde¨ wereld te gaan en cocktails te drinken in de Mosquito Bar in Rurrenabaque.
De dag erna zouden we terugvliegen naar La Paz, maar door het weer (bewolking rondom de bergen) was dat die dag niet mogelijk, dus er zat niet anders op dan nog maar een avondje in die dekselse Mosquito Bar te spenderen (1 euro per cocktail).
De volgende dag, na veel plussen en minnen, boliviaans organisatie talent, uiteindelijk om 19.00 uur de lucht in en in tegenstelling tot de heenvlucht, was dit een van onze mindere vluchten, in het donker, winderig, onweer,klein toestelletje, de piloten en een boliviaan zaten aan het zuurstof en van 100m naar La Paz op 4000m gaat je niet in de kouwe kleren zitten! But we made it, en samen met team Germany hebben we onszelf getrakteerd op een Burger King op de airport.

Dit moet het weer even zijn, zoals gezegd, morgen gaan we naar de Uyuni!
Jullie horen snel weer van ons!
veel liefs, Sander & Lisette

• 09 November 2004 - 00:13

Thuisfront H&M.:

we zaten al met spanning te wachten op verdere reisverhalen. wachten is beloond. spannend verhaal en prachtige foto's. take care en buon viaggio.

• 09 November 2004 - 13:34

René:

Wat ontzettend gaaf zeg. Mooi verhaal en geweldige foto's. Uiteraard hier alles zijn gangetje dus helaas geen spannende verhalen van het thuisfront. Kijk nu al weer uit naar de volgende update. Geniet ervan!

• 09 November 2004 - 21:39

Michiel Cornelissen:

We zeiden het toch: Peru is Caca en Bolivia is Titi!

• 10 November 2004 - 14:41

De Dromers:

Spronkie, een cocktail voor 1 EURIE en toch zie ik je geen Boliviaanse poppetjes optillen. Niet te lang wachten, voordat jij het weet ben jij in Nieuw Zeeland en hang jij boven zo'n uit de kluiten gewassen boer! Jaloerse groeten.

• 11 November 2004 - 11:24

Eric:

Ook balen ben je op 3900m aan een leuk meertje, ligt er geen ijs! Maar oke cocktailtjes van 1 eurie maken een hoop goed! Fantastisch verhaal en blijf maar lekker lang weg, want hier in NL wordt het ook niet leuker op! (El Banco del Bolivia??)

• 11 November 2004 - 14:39

Niels:

Goed verhaal zeg! Nog 's wat anders dan 10 minuten in een lift zitten voor een geinige afdaling.
    Bedankt voor de nieuwe screensaver!
    Maak maar veel plezier!

• 12 November 2004 - 10:55

Norah En Marianne:

wat gaaf! hier in laos ook veel natuur maar behalve libelle, vogels en spinnen in alle kleuren en maten nog geen grote wilde dieren gezien.
    daaag, geniet! liefs en zoenen

• 14 November 2004 - 13:45

Judith & Eric:

COOOOOL! Heerlijk om jullie verhalen te lezen. Muchos besos!

• 14 November 2004 - 17:41

Www.ccontour.de:

Hola Team Hollanda 2!
    We arrived in Chile savedly and decided to stay and relax here for a while. Going to the south tomorrow, but where exectly...no idea! Found a cheep place to stay with a kitchen...no more pollo con arroz! Gio is looking forward to go to Argentina because of the steaks...But until then he has to sing...No steak today! Adios y hasta luego....ccontour

• 17 November 2004 - 12:21

Henk&Marjo:

We hebben er dagwerk aan iedereen op z'n reis te volgen. Jullie hebben ook een deel (cusco, en die bergtocht) waar Ruud pas is geweest, wij dus nooit maar het wordt al bijna bekend. We genieten erg van jullie verslag en wensen jullie nog vele mooie momenten. Liefs Henk & Marjo (ouders Hans)

• 17 November 2004 - 21:46

Alwine:

Heeee Schatjes, wat een heerlijke verhalen! Geniet lekker! En drink nog veel lekkere cocktailtjes! Liefs, Alwine