Even Chilie aantikken... - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Sander en Lisette - WaarBenJij.nu Even Chilie aantikken... - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Sander en Lisette - WaarBenJij.nu

Even Chilie aantikken...

Door: Sander & Lisette

Blijf op de hoogte en volg Sander en Lisette

03 December 2004 | Argentinië, El Calafate

Afscheid genomen van Bolivia en per vliegtuig van La Paz via Arique (slechts 25 min.) en Iquique naar Santiago de Chile!
Wat een contrast met Bolivia! Alles snel en goed geregeld op de airport, onderweg naar de stad waanden we ons in zuid Spanje, en ook het centrum doet aan als een zuideuropese stad, met dito prijzen! Das wel weer effe wennen.
Terug op zeeniveau is ´t na 7 weken weer de hoogste tijd voor de kust, dus op naar Valparaiso, 2 uur van Santiago. Een vissersplaatsje, gelegen tegen een berg, met treintjes /liften om op hoger gelegen gedeelte te komen, mooie kleurrijke houten huizen, best leuk, maar helaas geen strandweer, dus gingen we richting de zuid!

15 uurtjes in de nachtbus naar Chiloe, een schiereiland met aan de ene kant een fantastische baai en aan de andere kant de pacific ocean. Doet denken aan noord Scandinavie (denken we), met allemaal gekleurde houten huisjes, grote meren, echt puur natuur. Tip gekregen voor een hostel, aan een vissershaventje, grote ramen met uitzicht op de baai, knusse woonkamer met de openhaard de hele dag aan, grote tafel waar de lieve oude baas de hele dag op z´n stoel zit en altijd in is voor een babbeltje (ook als jij daar even geen zin in hebt) en een heerlijk ontbijt...
Een tour over het eiland gemaakt, pinguins gezien, heerlijke verse oesters gegeten en mooie pittoreske plaatsjes met houten kerkjes bezocht. Chilie is een land met prachtige meren, bossen en andere natuur, maar toch ook best wel rustig en prijzig en we misten eigenlijk ook een beetje de ongecontroleerde, chaotische latino temperamentvolle sfeer die we in voorgaande landen ervaarden. Dus besloten we Patagonie Lake District aan de Argentijnse kant te gaan beleven, dus op richting Bariloche, (maar we komen later weer terug in Chilie voor NP Torres del Paine) slechts 8 uurtjes in de bus, wat best lang is als de oesters gaan opspelen.....

Bariloche staat bekend als de jetset wintersportplaats van Argentinie met Zwitserse invloeden zoals de architectuur, kaasfondue en chocolade, maar Bariloche biedt meer! Een levendig dorp aan een prachtig meer, omringd door besneeuwde bergtoppen met een legio aan outdooraktiviteiten en niet te vergeten de Parrila´s, Argentijnse steakhuizen. Sander was er uiteraard niet van te weerhouden hier de eerste avond een bezoekje te brengen. Met het water in de mond wachten tot half tien, de Argentijnen eten nml. pas tegen 23.00 uur en met geluk nog een tafeltje kunnen bemachtigen. De geur was veelbelovend en afkomstig van een enorme grill van 2 bij 3 meter afgeladen met vlees! Op de kaart zeker 10 soorten biefstuk, gelijk maar goed doen, dus allebei een ´kleine´(we waren gewaarschuwd voor de porties) bife de lomo (soort tournedos) a 3 euro. De ober loopt richting grill, haalt een halve koe tevoorschijn en snijdt hier vier sappige stukken af die niet veel later gegrilled aan ons werden geserveerd. Jammie! Wat een heerlijkheid na 2 maanden van voornamelijk Pollo con Arroz (kip met rijst). Onze uiterste best gedaan, maar toch niet alles opgegeten, zonde? welnee er zouden er nog vele volgen...

De volgende dag mountainbikes gehuurd (Lisette wilde nu ook wel een keer fietsen) om de Circuito Chico te fietsen. Een parcours van 70km langs de meren van NP Nahuel Huap, bergje op, bergje af over verharde en onverharde wegen, langs het dorpje Colonial Suisse (zwitserse kolonie) en langs een van de duurste hotels van Argentinie (LLao Llao). Ondanks dat wij als nederlanders wel wat gewend zouden moeten zijn deden de kuiten en billen behoorlijk pijn. S´avonds terug in het hostel hebben we deelgenomen aan onze eerste asado (= argentijnse BBQ), die de grootte van de porties vlees van de vorige avond eenvoudig deed overtreffen!
Gister de beenspieren, vandaag de armspieren, dus we gaan raften! Een rivier op de grens van Arg en Chilie, level III met rapids van level IV (op de schaal van VI) door wonderschone natuur, erg leuk en een goede warming up voor het echte werk straks in Nieuw Zeeland.
Dagje rust, volgende dag de wandelschoenen aan on de Cerro Cathedral te beklimmen, het hoogste punt van het skigebied van Bariloche. Na bijna 4 uur klimmen door regen, wind en boven zelfs sneeuw kregen we de berghut Refugio Frey in zicht. Het enige dat ons nog scheidde was een 4 meter brede waterval, dus schoenen uit en met de blote voeten door het ijskoude water! De warme chocolademelk maakte een hoop goed, net als het uitzicht op een meertje omringd door de hoogste toppen. In drie uurtjes naar beneden gelopen, net op tijd terug in Bariloche om nog wat boodschapjes te doen voor onze busrit van morgen naar El Calafate. Aardig wat inslaan, want in totaal zijn we 33 !! uur (= ongeveer met de bus op en neer naar Val Thorens en nog een enkele reis naar Parijs) onderweg. Laten we hopen dat die gletsjers en NP Torres del Paine de moeite waard zijn... Welterusten!
Liefs Sander y Lisette

• 03 December 2004 - 23:01

Thuisfront H&M:

Weer met veel interesse en plezier gelezen. Jammer, dat jullie de ski's / snowboards niet mee hadden, want nu vervelen jullie je zo en moet je het "slechts" doen met biking, raften en klimmen. Nee even serieus, wat spannend allemaal. Take care. Veel liefs.

• 04 December 2004 - 18:55

Guus:

To the most dangerous couple,

Hé Gasten. Zo te zien gaat het jullie wel goed af. Ik sta zelf aan de vooravond van mIjn reis. Morgen 5 december vertrek ik...YIPPIEEE!!

Blijf genieten en via onze sites houden we elkaar op de hoogte ok?

Take Care

X
    Guus

• 06 December 2004 - 10:42

DE DROMERS:

Jij hebt je helm niet eens meer op, het wordt lafjes. Kijk ook eens op mijn site www.playboy.nl.
    Het blijven stinkend jaloerse groeten.

• 06 December 2004 - 19:47

Jaap Scholte:

Geweldige reisverslagen, vind ze erg boeiend en ook de foto'.s zijn erg illustratief,zodat je een heel goede indruk krijgt van de overweldigende natuur.heel voorspoedige voortzetting van jullie reis toegewenst en intussen in afwachting van de volgende editie.
    saludos muy cordiales.

• 06 December 2004 - 19:48

Eric:

Wij voeden ons kind op! Is ook mooi! Te volgen op babymick.typepad.com Wat een wereld leven we toch in.... iedereen een site! Wederom genoten van jullie verslag! Kus Eric en Loes

• 07 December 2004 - 15:59

Norah & Marianne:

Allez trotters! Dat ziet erg erg goed, gezond en lekker uit, na wat feestweken in Cambodia gaan we jullie gezonde tred volgen!! Kus M&N

• 08 December 2004 - 12:12

Petit:

Spronkie! Ziet er mooi uit. Nog op de golfbaan geweest? Morgen X-mas party met Leijs zonder Brink en jou.... nu maar hopen dat Do er wel weer is. Vel plezier nog en de groeten van Leijs & Petit.

• 09 December 2004 - 09:27

Kian:

Wauw, wauw, wauw. Net na enige afwezigheid van jullie site de foto's bekeken en verhalen gelezen!!! Erg gaaf allemaal!!! Groeten uit het Haagsche

• 10 December 2004 - 17:18

Tjitske:

Heerlijk om jullie verslag te lezen. Veel plezier & geniet ervan.
    Kus

• 11 December 2004 - 22:16

Tante Annie:

Hallo, Fantastische verslagen, Leuk om te lezen. Blijven jullie volgen.Nog veel plezier. Groeten van ons.

• 13 December 2004 - 14:28

Melvin:

Spronkie en Lisette,

Erg leuke site, ik kan zien dat jullie ervan genieten. Ik zal er binnenkort eens goed voor gaan zitten om alles te bekijken. Oh ja Spronkie, ik ben vader geworden van een zoon, hij heet Just Melle en alles gaat helemaal goed! Groetjes, Melvin

• 02 Januari 2005 - 10:48

Tom Zonneveld:

hoi lisette en sander.
    gelukkig nieuwjaar 2005.
    veel plezier op jullie reis.
    en gefeliciteerd met je moeder.
    wij gaan zo op de koffie.
    en groetjes van Tom en Max
    en ome willem en tante marjan.
    ik heb een hele boel vuurpijlen af gestoken.
    en hebben jullie ook vuurwerk af gestoken of niet?

waar zitten jullie nu.
    ik ben met oud en nieuw naar denhaag geweest daar hadden ze een kampvuur gemaakt ik had 40
    vuurpijlen
    af gestoken zij mijn vader.

• 02 Januari 2005 - 10:48

Tom Zonneveld:

hoi lisette en sander.
    gelukkig nieuwjaar 2005.
    veel plezier op jullie reis.
    en gefeliciteerd met je moeder.
    wij gaan zo op de koffie.
    en groetjes van Tom en Max
    en ome willem en tante marjan.
    ik heb een hele boel vuurpijlen af gestoken.
    en hebben jullie ook vuurwerk af gestoken of niet?

waar zitten jullie nu.
    vuurpijlen
    af gestoken zij mijn vader.