Felice Ano Novo! - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Sander en Lisette - WaarBenJij.nu Felice Ano Novo! - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Sander en Lisette - WaarBenJij.nu

Felice Ano Novo!

Door: Sander & Lisette

Blijf op de hoogte en volg Sander en Lisette

06 Januari 2005 | Brazilië, Rio de Janeiro

We lopen hier wat achter, maar vanuit zonning Brazilie willen we iedereen nog een liefdevol, gezond en gelukkig 2005 toewensen!

Omdat we toch ´in de buurt´ zouden zijn, besloten we een maand geleden om, afwijkend van ons oorspronkelijke schema, oud & nieuw te gaan vieren in Rio de Janeiro. Vanaf dat moment zijn we ons wat meer gaan verdiepen in deze bestemming en al snel bleek dat dit uitstapje niet geheel zonder gevaar zou kunnen zijn: ´je kunt helemaal niets mee naar het strand nemen´, ´ga niet in het donker de straat op´, ´iedereen wordt een keer beroofd in Rio´,´taxichauffeurs zijn niet te vertrouwen´, etc. Hmm, misschien toch niet zo´n goed idee van ons... Aan de andere kant heb je ook de beelden in je hoofd van het jesusbeeld, de suikerberg, copacabana en uiteraard de braziliaanse dames en heren! Reden genoeg om toch maar af te reizen, en daar zijn we dan. Hotel aan de Copacabana, onze kamer aan de donkere achterkant (de goedkoopste), maar daarentegen werd het ontbijt geserveerd op de 12e verdieping met prachtig uitzicht over het strand. Na aankomst gelijk naar het strand, eerst maar eens proberen voor ons hotel en inderdaad alleen een handdoekje mee.
´s Avonds veilig in zo´n commerciele vreettent aan de verlichte boulevard gegeten. De volgende dag naar Ipanema beach, aangrenzend aan de Copacabana, het jonge, hippe strand vol met veel mooiere billen, borsten en lichamen. Moeilijk te geloven dat dit alles natuurlijk is, maar het ziet er in ieder geval erg goed uit! Dringend verzoek aan alle vrijgezelle mannen en vrouwen, kom zsm hier naar toe, je zult er geen spijt van krijgen. Na het strand verplicht aan de agua de coco of een caipirinha bij een van de vele strandkiosken. ´s Avonds wederom naar Ipanema en Leblon, lekker wat gegeten en gedronken. Dit zijn toch wel de buurtjes waar het gebeurt, en waar we ons prima op ons gemak voelen.
Met O&N lag dat weer anders, want dan is er maar 1 plek waar je moet zijn en dat is Copacabana! Op de slippertjes, met korte broekjes en shirtje aan, geheel volgens de traditie in het wit, over het strand en de boulevard struinen, caipirinha in de hand, lekker eten van de talloze bbq´s, beetje ´koninginnendag-on-the-beach´, overal podia, standjes met eten, drank en andere prolaria. Om 23 uur afgesproken met wat amerikanen, waarna we net als iedereen (zo´n 2 miljoen mensen) ons naar het strand begaven in afwachting van 2005! In de zee lagen een aantal enorme platformen van waaraf het vuurwerk om exact 24.00 uur werd afgestoken. Heel bijzonder om met zoveel mensen op een strand te kijken naar een gigantische vuurwerkshow. Toen de kruitdampen opgetrokken waren, was het tijd voor een volgende traditie; het offeren van bloemen aan de zee hopende op vrede, geluk, passie en rijkdom (afhankelijk van de kleur) voor het nieuwe jaar. Sander had een paar rode (passie) rozen gekocht, die we achteruitlopend over onze schouder de zee in hebben gegooid. Vervolgens lekker door gefeest en rond 5 uur ons bedje in.
Het nieuwe jaar gelijk maar weer ´licht´ cultureel begonnen met een bezoekje aan de suikerberg, de bekende ei-vormige berg in het plaatje van de kust van Rio. Met een cabinelift naar de top vanwaar je een prachtig uitzicht hebt over de stad.
2 jan. vertrokken naar Buzios, een schiereiland 3 uur ten noorden van Rio met wel 40 prachtige strandjes rondom. Wat een verschil! Hier is alles heel relaxed en kennen ze geen criminaliteit. Verschillende strandjes bezocht, gebodyboard, boottochtje langs de stranden en langzaam maar zeker begint ook de rest van ons lichaam (naast armen en gezicht) een kleurtje te krijgen. Inmiddels weer terug in Rio, hebben we nog een bezoekje gebracht aan Corcovado, het hoogste punt van Rio met daarop het wereldberoemde Christusbeeld. Genietend van het uitzicht realiseerden we ons dat we morgen, 6 jan., helaas Zuid-Amerika alweer moeten verlaten. De eerste helft van onze reis zit er op, Zuid-Amerika was een waanzinnige ervaring, een continent vol extremen. Wij komen hier zeker nog een keer terug en kunnen het jullie van harte aanbevelen!
Wij gaan weer eens verder kijken in de wereld en nieuwe avonturen beleven in allereerst Nieuw-Zeeland waar we over twee dagen zullen aankomen. Blijf ons volgen en houd ons op de hoogte van jullie avonturen!

Liefs,
Sander y Lisette

ps. uit veiligheidsoverwegingen hebben we onze camera niet vaak bij ons gehad. De paar foto´s die we hebben gemaakt kunnen we nu helaas niet plaatsen, volgen zsm.

• 06 Januari 2005 - 07:11

Michiel Cornelissen:

Sander y Lisette,

Gracias por sus cuentas! Un feliz ano nuevo, con mucho salud, dinero y amor!

Ik hoop voor jullie dat de tweede helft net zo mooi wordt als de eerste.

Groet,

Michiel

• 06 Januari 2005 - 09:16

Karin:

Een heel goed 2005 in Nieuw Zeeland, Australie? en Amsterdam gewenst!

Top verhalen!
    Kus Karin

• 06 Januari 2005 - 16:02

Marianne:

wat een goed einde van 2004! en ik denk dat 2005 alleen maar mooier gaat worden, veel nieuwe avonturen, maar ook heel veel kopjes thee halvewege dit jaar, eindelijk weer ja!!!.... zoenen

• 06 Januari 2005 - 16:15

Thuisfront H&M:

Mooie afsluiting van America Latino. Deze ervaring pakt niemand jullie meer af. Wat zal de andere kant van de aardbol brengen? Goeie reis, XXXXX.

• 07 Januari 2005 - 01:46

Kiwi's:

Lieverds, 11 jan. staan we in Nelson op het vliegveld of bij de bushalte. Nu echt tot heel snel! Kus, Taco en Alwine

• 10 Januari 2005 - 09:46

Ina:

Het is volop genieten hoor van de foto\'s, want zo ver zullen wij nooooooit komen.
    Inmiddels zijn jullie in Nieuw Zeeland aangekomen. De eerste nederlandse mensen ook al gevonden???

Veel liefs en groetjes uit Hoorn

• 12 Januari 2005 - 17:18

Aad & Florie:

Wij zaten afgelopen zondag naar Yorin Travel te kijken en Floortje Dessing was ook in Argentinië, Buenos Aires. Leuk om dat dan te herkennen uit jullie verhalen en foto\'s.
    Groetjes uit Werkendam (ook van Oma)

• 23 Januari 2005 - 14:05

Austin:

HEY HEY! Nice weblog - keep the pics coming, because I understand them a little better than I do the text. :)

Keep on rockin in NZ

-Agustin